مدیریت ساختمانبرای ساختمانهای کوچک با تعداد واحد کم، بهتر است به صورت مشارکتی انجام شود، به این معنا که پس از انتخاب یک نفر مدیر از بین ساکنان، چند نفر نیز مسئولیتهایی را به عهده بگیرند و زیر نظر مدیر ساختمان وظایف خود را انجام دهند. اما در ساختمانهای بزرگ این شیوه به لحاظ زیاد بودن واحدهای مسکونی و کمیمسئولیت قابل اجرا نیست چرا که کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیتها میشود. بنابراین حتما لازم میشود در مجتمعهای بزرگ هیات مدیرهای با تشکیلات منظم اداری و استفاده از راه کارهای دیگر به اداره ساختمان بپردازند. یکی از این راه کارهای پیشنهادی استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمانبرای اداره ساختمان میباشد. در این اپلیکیشن امکان تعریف چند مدیر نیز وجود دارد . به این شکل که مدیر میتواند بعد از تعریف واحدها در اپلیکیشن، افراد دیگری را نیز به عنوان مدیر تعریف نماید. مدیر آپارتمان، منتخب مجمع عمومیمالکان آپارتمان است و حدود وظایف و تکالیف وی برای اداره ساختمان در قانون تملک آپارتمانها و آییننامه آن پیشبینی شده است که از جمله موارد آن میتوان به جمعآوری مبالغی برای شارژ آپارتمان و برنامهریزی برای اداره آن اشاره کرد . همچنین مدیر آپارتمان وظیفه دارد در مواردی که مالک یکی از واحدها در پرداخت هزینهها تاخیر داشت، به نمایندگی از سایر ساکنان، اقداماتی برای احقاق حقوق مالی آنها به عمل آورد . اقدامات مدیر آپارتمان در حد اداره ساختمان است. در مواردی ممکن است اقدامات مدیر آپارتمان، از موضوع اداره فراتر برود. به عنوان مثال اختصاص بخشهایی از فضای خالی حیاط ساختمان برای استفاده در موارد مختلف، خارج از بحث اداره ساختمان و وظایف مدیر آپارتمان است .
نرم افزار مدیریت ساختمان و اتخاذ تصمیم دراداره ساختمان
اداره امور ساختمان به عهده مدیر یا مدیران ساختمان است. آنها میتوانند تصمیمات، دستورات و خط مشی کلی لازم برای اداره امور ساختمان را با کمک کلیه ساکنین اتخاذ و صادر نمایند. در واقع مدیر یا مدیران موظفند که اداره امور مربوط به ساختمان را طبق مقررات قانونی و تصمیمات شورای ساختمان که موارد آن قبلا در اساسنامه یا صورت جلسه مجمع عمومیقید شده انجام دهند و نمیتوانند بدون توجه به قوانین وتصمیمات مجمع عمومیعادی خودسرانه ساختمان را اداره کنند و در نهایت میتوانند این قوانین نهایی شده را در نرم افزار ساختمانبه عنوان منبع قوانین ساختمان تعریف نمایند تا از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری شود .
قوانین مربوط به نظم عمومیساختمان
توجه به بعضی از بایدها و نبایدها و عمل به آنها توسط ساکنان هر واحد آپارتمانی و در قسمتهای اختصاصی به منظور رعایت حسن همجواری، از وظایف اصلی در زندگی آپارتمان نشینی میباشد. هر چند یکسری از موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی رعایت آنها توسط همسایگان موجب میگردد که از بروز اختلافها و تنشهای گوناگون جلوگیری شود. بنابراین برای آگاهی بیشتر آپارتمان نشینان قوانینی بر اساس شرایط ساختمان وضع میگردد که ممکن است بخشی یا تمام آنها برای سایر آپارتمانها کاربرد داشته باشد لذا میتوان پس از طرح آن در مجمع ساختمان، قوانین مورد توافق را صورتجلسه و در اختیار کلیه ساکنین و مالکین قرار داد .